Nem jött be nekünk hitelre gépjárművet venni
A mai napig tömegek küszködnek itthon az autóvásárlásra felvett hiteleikkel. Sokan ugyan a devizahitel-problémát a kedvezményes lakásvásárlási konstrukciók kétezres évek elején történő lezárására vezetik vissza, pedig az adósságspirálba kerülők egy jelentős része bizony inkább gépjármű vásárlására fordította kölcsönét. Az eladósodottaknak mindenképpen érdemes jogi lehetőségeiket átgondolniuk, illetőleg harcolniuk azért, hogy kedvezőbb pozícióba kerülhessenek.
Ma mintegy 150 ezer (!) lakossági ügyfél rendelkezhet devizaalapú gépjármű-hitellel a bankoknál és további mintegy 100 ezer ember lízingcégekkel állhat kapcsolatban. Nagyságrendileg tehát olyan 350-400 milliárd forintnyi devizahitel sorsa kérdéses még mindig – és persze ez csak az autóhitelek mérlege (adalékként: mintegy 500 ezer deviza lakáshiteles van hasonló helyzetben).
A bankok 311 milliárd forintnyi lakossági autóhitelt tartottak számon szeptember végén az MNB adatai szerint, ebből 210 milliárd forint volt devizahitel, ami 67,5 százalékos arányt jelent. A hitelintézetek devizaalapú autóhitelein belül ma közel 18 százalék a nem teljesítő hitelek aránya, ami jelentős szám.
Mit tehetnek az autóhitelesek?
A bankok és a lízingcégek csőlátó, közös rendezésre képtelen magatartása továbbra is jelentős probléma ezen a területen. Pedig a helyzet sokak számára csak romlott, hiszen a gazdasági teljesítmény nemzetközi szinten és (ezáltal) idehaza sem tudott lényegesen javulni. Ez pedig nyílván nincsen pozitív hatással a törlesztő részletek teljesülésére sem…
Sajnos, ezen a területen is sok hamiskodás és visszaélés-szerű magatartás tapasztalható. A bankok, lízingcégek, illetőleg az engedményezett követelések esetében a behajtó cégek rafinált trükkjei, a túlzó elszámolások mind-mind rontják a jóhiszemű, a jogot nem ismerő adósok helyzetét. És még inkább az, hogy legtöbbünknek egyszerűen nincsen ideje arra, hogy részletesen számolgasson és jogi következtetéseket vonjon le a helyzetéből. Márpedig itt is mindenképpen érdemes felvenni a kesztyűt és harcolni!
Számos olyan pont akadhat, amely támadható ezeknek az intézeteknek és magának a deviza-szerződéseknek. Érdemes speciális segítséget igénybe venni például az öt éven túl gyakorolt vételi jog érvényesítésével, a hamis elszámolásokkal, az egyoldalúan és nem szerződésszerűen emelt kamatokkal szemben. Nem egy alkalommal előfordul, hogy a bankok pszichés nyomására az adósok egyszerűen átadják a gépjárművet, mégpedig úgy, hogy a tartozásuk semmit sem csökken. Ez korántsem bölcs döntés minden esetben.
Az elmúlt hetekben több olyan bírósági határozat is napvilágot látott, amely rámutatott fenti piszkos trükkökre. Ilyen volt az a nagy felháborodást kiváltó eset, amikor nem a bank képviselői, hanem egyszerű autókereskedők, kufárok írták alá a hitelszerződéseket. Nyílván az ilyen jogügyletek nem lehetnek érvényesek formai, ún. alaki hibáik miatt. Jellemző, hogy az ügyben eredetileg 3,3 millió forintot vettek fel az adósok és már 9 milliót fizettek vissza a banknak. Szintén hasonló eset volt, amikor a lízingcég lopott osztrák gépjárművet lízingelt tovább, amit aztán Ausztriában a rendőrök lekapcsoltak... A lízingbevevő magyar autós legnagyobb megdöbbenésére. Autóját azóta sem tudta visszaszerezni.
A peres eljárások megindításán túl érdemes hasonló részleteibe menően átgondolt ajánlatot tenni a bankok felé a fizetésképteleneknek a helyzet rendezése érdekében. A végrehajtási eljárás igazából hosszú távon egyik félnek sem jó, ezért még idejében fel kell venni a kapcsolatot és alternatív megoldási lehetőségeket (pl. közös értékesítés, törlesztő részletek átütemezése, mérséklése, stb.) kiharcolni.
„Mi van az autósokkal?”
Igencsak ráfáztunk tehát a hitelekkel, és különösen a lízing típusú konstrukciókkal kapcsolatos vásárlásokra. Utóbbi esetben az lízingbe vevő csak a futamidő végén, a teljes összeg megfizetését követően válhat tulajdonossá. Egészen addig fizeti a tetemes bérleti díjat, miközben ő viseli a jármű különböző kockázatait (lopás, baleset) és az amortizációját. Abban az esetben pedig, ha törlesztő részleteit nem tudja fizetni, hiába adja vissza az autót, tartozása semmit sem csökken. Érdemes tanácsot kérni tehát mindig a gépjármű-vásárlásokat megelőzően, különösen, ha lízingről van szó.
A megemelkedett benzin-árak, a megtakarítások felélése és bizony, a rosszul sikerült autó-hiteleknek is betudható, hogy úgy tetszik, csökkent valamelyest a gépjárművet használók száma az utóbbi években. Akár Budán, akár Pesten beszélgetünk az utcafronttal rendelkező vendéglátósokkal, mind visszaküldi a feladónak a kérdést: „Mi van az autósokkal, miért vannak ilyen kevesen?”.
Valóban, érdekes kérdés. Ahogyan az is, hogy az alacsony lakásárak ellenére miért tudnak a fiatal pályakezdők ma is annyira nehezen lakhatáshoz jutni…
Ahogyan azt egyébként sejteni lehetett, a különböző állami mentőcsomagok eddig egyáltalán nem szóltak az autóhiteleseknek. Legutoljára Lázár János pendítette meg, hogy esetleg ezen is el kell gondolkodni. Félő azonban, hogy ezt az "elgondolkodást" csak a választások közelsége generálhatja a jelenlegi kormány oldalán és hosszú távú állami megoldással nem lehet számolni