Olvasónk panaszára (ha jól tudom) a mai napig nem érkezett válasz csak egy visszaigazolás érkezett, holott a tértivevény szerint július 13-án átvették levelét a bankban.
Panaszbejelentés
2008. augusztus 27-én Z.B. és Z.K. kölcsönszerződést kötöttek az ERSTE Bankkal xxxx helyrajzi számú telekre. Az ügyféltanácsadó K. J. volt.
Mivel a telek földhivatali papírjain az ERSTE bank szerepel, mint jelzálog jogosult, így a körülményes ügyintézés elkerülése, és a közel azonos hitelfeltételek mellett az építési hiteleinket is az ERSTE banknál kezdeményeztük 2009. december 22-én (hiteligénylés benyújtásának dátuma, ERSTE Aréna Pláza fiókjában, K. J.). Mivel már ekkor tudható volt, hogy 2010-ben több lépcsőben szigorítások várhatók az ingatlanfedezetű hitelek esetében, így időben próbáltunk intézkedni. A korábbi pozitív tapasztalatok alapján az ügyintéző szintén K. J. volt akit idő közben kineveztek fiókvezetőnek az Aréna Plázában.
Mivel ikerház építéséről van szó, így 2 külön építési hitelről beszélünk. Egyik Z. B. és Z. K. nevén fut (akik a telektulajdonosok is), a másik Z. K. és Z.V. nevén. Továbbiakban együttesen Z. család.
A kapcsolatot leginkább telefonon és e-mailben tartottuk K. J.-el (ERSTE fiókvezető) és B-T. K.-al (független hiteltanácsadó) az ügymenet során.
1,5 hónap eltelte után 2010. február elején jelezte felénk a bank (K. J. telefonon), hogy hiánypótlásra milyen dokumentumokat kell benyújtanunk, hogy mihamarabb még a március elejei szigorítások előtt sikeres szerződést köthessünk. Ennek egy héten belül eleget is tettünk. Közben folyamatosan megnyugtattak, hogy ne aggódjunk a mi hitelünkkel nem lesz gond.
2010. február 10-e után kiment az értékbecslő és felértékelte az ingatlant. Ennek kedvező eredményét február 17-én e-mailben is megkaptuk. Ezzel egy időben az idő rövidsége miatt megnyugtatott K. J., hogy a hitelkérelmünk a szigorítás után is megállja majd helyét, nem kell aggódni. (Valószínű ezért nem sürgette ő sem a dolgokat.)
Március elején a bank (K. J. telefonos egyeztetés) mondta, hogy sajnos a szigorítások előtt nem tudtunk szerződést kötni, de nem kell aggódnunk, mert nem lesz probléma a kérelmünkkel. Elmondásuk szerint elbírálás során úgy rangsorolták a kérelmeket, hogy a kritikusabbakat előrevették és amelyek megállják a helyüket szigorítás után is azok hátramaradtak.
A változás annyit jelent részünkre, hogy nem deviza alapú hitelt, hanem forintos hitelt tudunk felvenni, hasonló kondíciókkal, mint a korábbi volt. (Amit e-mailen is elküldött részünkre.) Valamint elmondta, hogy a központ pár napon belül elküldi, hogy mely anyagokat kell beadnunk újabb hiánypótlás gyanánt. Március közepe felé újabb dokumentumokat adtunk be a banknak bízván, hogy közeledünk a végéhez.
2010. április 9-én, telefonon értesített K. J., hogy a központ elbírálása sikeres lett, így időpontot egyeztettünk szerződéskötés ügyében. Az első szerződéskötés dátuma 2010. április 22 csütörtök de. volt megbeszélve Váci út 33. alá az ERSTE Bank irodájába. Előző nap 21-én Z.K. felhívta B-T. K. hiteltanácsadót, hogy egyeztessenek a szerződéskötés pontos menetéről, mikor megtudtuk, hogy lehet lesz egy kis probléma, mert lebetegedett akinél aláírtunk volna, de K. J. már intézkedik, hogy mégis megköthessük a szerződést. Öt órakor telefonált, hogy sajnos nem sikerült, így egyeztessünk egy újabb időpontot. Akkor megbeszéltük 2010. április 28-a déli 12 órát.
Továbbá mondta, hogy ugyan a szerződéskötés elcsúszott egy „kicsit“, de a folyósítást így majd igyekeznek megsürgetni. Miután ki volt tűzve a szerződéskötés dátuma kétség sem fért hozzá, hogy az elbírálás sikeres. 27-én a bankok zárása után ¾ 7kor mobiltelefonról érkezett egy hívás K. J.-től, hogy kiderült, hogy adminisztrációs hiba történt és elutasításra került a hitelkérelmünk. Ügyintézés közben mindvégig tegező, barátias viszonyban voltunk a telefonhíváskor viszont magázódott és hivatalos volt, így elsőre nem is tudtuk hová tenni a dolgot.
Mivel zárás után, ismeretlen számról érkezett a hívás, így kételkedtünk a hitelességében. Másnap délben megjelentünk a Váci út 33. alatt „szerződést kötni”. Nagy meglepetésünkre senki nem tudott rólunk, hogy meg lett volna beszélve időpont erre a napra, de az egy héttel korábbi időpontra sem találtak minket bejegyezve.
Az irodában lévő hölgy utánanézett az iratainknak és kiderült hozzájuk (a Központba) nagy valószínűséggel soha nem is érkezett be a Z. család hitelkérelme. Természetesen onnan felhívták K. J.-t, aki azt mondta a központnak, hogy a kérelmünk már fióki szinten elutasításra került. A hölgy tájékoztatása szerint erre a fiókvezető jogosult. (K. J. az Aréna Pláza FIÓKVEZETŐJE, így gondolom erről a döntésről első kézből értesült.)
- Február óta azt halljuk, hogy már csak a központ döntésére várunk, náluk vannak a papírok, de most április végén kiderül, a központ sohasem találkozott a mi hitelkérelmünkkel!
- Ha soha nem volt időpont egyeztetve a Hitelközponttal, mért vezetett félre minket a Bank?
- Mivel a központ semmiféle egyeztetett időpontról nem tudott, sosem volt megbeszélve, így nem hinném, hogy a telefonon közölt adminisztrációs hiba elégséges magyarázat lenne arra, hogy 3 hete arra készülünk, hogy a Váci úti irodában aláírjuk a szerződést!
Joggal merülhetett fel a kérdés bennünk, honnantól kezdve történt a félrevezetés? A szerződéskötés kitűzött dátumától egyértelműen kimondható (mivel erről a mi tudtunkon kívül nem igazán tudott más). Viszont további információszerzésünk alapján kiderült, hogy nagy valószínűséggel még régebbre visszavezethető.
Április 29-én felkerestünk további 2 ERSTE fiókot, hogy mi is lenne az eljárás, ha most szeretnénk építési hitelt felvenni. Az ügyintézők mindkét esetben egyértelműen elmondták, hogy esetünkben a jelenlegi (és korábbi) paraméterek szerint nem tudunk építési hitelt felvenni, hisz mindkét hiteligénylés esetében kimondható, hogy az ERSTE Bank evás jövedelemmel rendelkezők esetében ekkora hitelt nem tud nyújtani.
Elmondásuk szerint az idei év első szigorításai között volt, hogy evás vállalkozások esetében szigorúbban vizsgálják a jövedelmet, és kisebb százalékban tudnak rá hitelt nyújtani. Ezt még januárban, de legkésőbb március 1-jén vezették be. Ilyen esetben, ha látható, hogy a bank nem fog hitelt adni a hitelkérelmet be sem tudják fogadni, de a fióki elbírálási szintnél tovább nem juthat az ügy.
Ha viszont fiók elbírálásról van szó, K. J.-nek tudnia kellett, hogy soha nem kerülhet folyósításra hitelkérelmünk ezen kizáró okokból kifolyólag. Ezzel szemben februárban beadtuk a hiánypótlás papírjait, kiment az értékbecslő, majd márciusban újabb hiánypótló iratokat nyújtottunk be MIND feleslegesen és ezek anyagi terheit viseltük, bízván a pozitív elbírálásban.
Továbbá a másik fiókban tájékoztattak arról is, hogy amennyiben benyújtunk egy hitelkérelmet és elutasításra kerülne azt 1, de maximum 2 héten belül megtudjuk. Onnantól biztosak lehetünk, hogy megfeleltünk a hitelkérelemhez, maximum a paraméterekben (hitelösszeg, hitel kondíciók) lehet változás.
- Ezek szerint már sokkal régebben tudható volt, hogy hitelkérelmünk nem felel meg, csak erről elfelejtettek időben tájékoztatni.
A kínosabb szituáció csak ezután jön, mert míg mi az ERSTE Bankban megbízva hónapokig vártuk hitelkérelmünk megvalósulását (nem pusztán naivan, megalapozatlanul), természetesen mért is nyújtottunk volna be másik bankba is hitelkérelmet (miközben a telken lévő hitel az ERSTE Banknál volt és első lépés általában az, hogy arról lekerüljön a másik bank jelzálogjoga).
Hitelkérelmünk beadása óta több lépcsős szigorítás történt a lakossági hitelek nyújtásában, így az is kérdésessé vált, hogy egyáltalán hitelhez tudunk-e jutni. Decemberben, mikor elindítottuk az ügyet pusztán az egyszerűbb lebonyolítás és az addigi pozitív tapasztalatok alapján választottuk az ERSTE Bankot, az akkori feltételek alapján más bank is hitelezett volna részünkre, aminek talán már hasznát is élvezhetnénk.
Mivel kivitelezővel építtetjük a házat, akinek ütemeznie kell, így onnantól, hogy biztosra mondták az elbírálást ők elkezdték a munkálatokat, megrendelték a szükséges anyagokat. A ház egy szintig elkészült a pénzünket beleöltük és akkor közölte a bank nem ad 1 forintot sem. Innentől kezdve várható volt, hogy a kivitelező levonul, elmennek építeni egy másik házat és majd ha azt befejezték (és nekünk sikerült pénzhez jutnunk) tudják tovább folytatni a munkálatokat.
A beépített anyagokat és a többletmunkát, amit mindez jelent, természetesen nekünk kell kifizetnünk. Mindeközben Z. B.-ék eladták a lakásukat, hogy tudják majd fizetni a törlesztő részleteket és terhes feleségével, másfél éves kislányukkal albérletbe költöztetek bízván, hogy ez csak egy pár hónapos átmeneti időszak, míg elkészül a ház.
Azt hiszem, lehetne még sorolni jó pár hátrányt, amit az időnk elvesztegetése okozott. Ha időben tájékoztat az ERSTE Bank az elutasításról és nem ad megtévesztő, téves információkat számunkra, mindez elkerülhető lett volna. Mindannyian tudjuk (nem az első hitelügyintézésünk) mivel jár egy igénylés és hogy lehetnek csúszások, tévedések…, de azt hiszem ez jócskán túlmutat azon.
A mai napig nem kaptunk semmiféle hivatalos tájékoztatót a benyújtott hitelkérelmeink elutasításáról. A tájékoztatás a bankok zárása után egy mobil számról érkezett.
Meglehetősen sok többletköltségünk adódott a félrevezetésből eredően. Így pl.: értékbecslések díja, 2 család albérleti költségeinek díja, telek kiváltás végtörlesztésének díja, hónapokig állt a telekbe fektetett pénzünk, kivitelezővel kötött szerződésünk értelmében a csúszásból eredő plusz költségek is minket terheltek… és az erkölcsi károkat még nem is említettük.
Kérjük a Bankot káraink megtérítésére xxx bízván abban, hogy megoldható ez az ügy közöttünk és nem kell a további hatóságokhoz xxx fordulnunk, hogy megnyugvást leljünk.
Természetesen az alább leírtakat mind e-mailekkel, mind diktafonon rögzített hanganyaggal tudjuk bizonyítani.
Várván mihamarabbi válaszukat! (A törvényileg előírt 30 napos határidőn belül!)
Z. család