A moratórium kényszermegoldásként sokaknak jött jól, hiszen 1,2 millió lakossági ügyfél kapcsolódott be, elkerülve a komoly fizetési nehézségeket, a hiteleik bedőlését. Legtöbb esetben azonban mindez csak a probléma elodázását jelenti.
Az elmúlt másfél év legfontosabb hitelpiaci eseménye a hiteltörlesztési moratórium bevezetése volt, amit a hitellel rendelkező emberek nagyjából fele vett igénybe
A hitelmoratóriumot igénybe vevők töredéke kezdte újra a törlesztést, a moratóriumosok többsége úgy tűnik, örül minden hosszabbításnak, kormányrendeletnek, mivel nagy bajban vannak, jelenleg nem látják, mikor tudnák újrakezdeni a hitel törlesztését.
Horror számok, kapaszkodj meg
A moratórium legtöbb esetben csak a probléma elodázását jelenti. Egyes felmérések (bankok, piackutatók) szerint a moratóriumban résztvevő lakossági ügyfelek 30-40 százaléka (!) jelenleg nem tudja, mikor lesz újra képes folytatni a hitele törlesztését. Ha hihetünk a felméréseknek az egészen pontosan azt jelenti, hogy 1,2 millió lakossági ügyfél 1,8 millió darab hiteléből 540ezer- 720 ezer hitelügyletet fenyeget a bedőlés. Brutális számok. A 22-es csapdája ráadásul az, hogy ezek az emberek minél tovább maradnak bent a moratóriumban, annál magasabb törlesztőrészleteket kell majd megfizetniük. A GKI korábbi felmérése szerint a teljes magyar háztartási hitelállomány 15-20 százaléka válhat problémássá, amennyiben jövőre újraindul az összes törlesztés.
A jegybank már a moratórium meghirdetésekor arra kért mindenkit, hogy amint lehet, lépjenek ki a moratóriumból, mert minél tovább maradnak bent, később annál magasabb törlesztőrészletekkel néznek szembe. Zseniális bölcsesség, de mégis hogyan lépjen ki az, aki nem tud törleszteni? Sajnos csak kevesen állnak készen arra, hogy újrakezdjék hiteleik törlesztését.
A probléma nyilván a legkisebb jövedelműeket érinti, akik megoldás híján méglejjebb csúszhatnak, így drasztikusan tágulhat az életszínvonal ollója a magyar társadalomban. Végrehajtások, ingatlan árverések, egyéni, családi drámák sora ismétlődhet újra, ha nem is a 2008-as válság szintjén, de komoly mértékben.
A tapasztalatok alapján az állam nem tud ilyen mértékű lakossági hitelválságot kezelni. Nagyobb hangsúlyt kellene tenni a megelőzésre és a fogyasztók pénzügyi műveltségének és az egyének válságmenedzsment (speciális jogi, pénzügyi) ismereteinek elsajátítására. Végül mindenkinek saját magának kell megoldania a problémáját.
forrás: bankihitelkarosultak.hu