A jegybank ajánlása szerint szeptember végéig kell a bankoknak felkeresniük megállapodási javaslattal a késedelmes jelzáloghitel adósokat.
Fontos megjegyezni viszont, hogy az adóságok drasztikus emelkedését követően igazán bajban lévőket – mint azt az eddigi segítségnyújtásoknál már megtapasztalhattuk – kihagyhatják, mivel az ajánlás alkalmazását nem várja el olyan hitelek esetében, ahol a bank már végrehajtási eljárást, pert, vagy fizetési meghagyást kezdeményezett, illetve akkor sem, ha az adós már részt vesz valamilyen könnyítésre irányuló állami programban.
Az MNB ajánlása a nem csak a devizahiteleseket, hanem minden legalább 30 nap késedelemmel rendelkező lakossági jelzáloghitelekre, illetve a felmondott lakossági jelzáloghitelből eredő követelésre, valamint összevont alapú felügyelet alá tartózó követeléskezelők követelésére kell alkalmazni, legalábbis ennek megtétele erős elvárás a pénzügyi intézményektől. Ezzel a késedelmes lakossági jelzálog-hitelek „megmentését”, s az adósok fizetőképességének helyreállítását célozza.
Az ajánlásban rögzített előírásokat minimális követelményeket rögzíti, melyeket a pénzügyi intézménynek be kell tartania az adott szerződés felmondását megelőzően, vagy a követelés behajtására irányuló eljárás megindítása előtt.
Az ajánlás célja továbbá, hogy kialakítsa vagy erősítse az együttműködést, s lehetőség szerint fizetéskönnyítési megállapodás felé terelje a feltételeket ugyan nem teljesítő, de fizetési hajlandóságot mutató hátralékos ügyfelek jogügyleteit.
Figyelembe veszi az ajánlás azt is, hogy a túlzott eladósodás továbbra is az adósokat terheli, s az ebből eredő fizetési nehézségek jelenleg is számos hazai háztartást és jelzáloghitel adóst érintenek.
Az MNB várakozása szerint a pénzügyi intézmények az ajánlásnak köszönhetően több tízezer késedelmes vagy már felmondott lakossági jelzáloghiteles adóst kereshetnek meg szeptember végéig a fizetőképesség helyreállítása érdekében, mivel 144 ezer jelzáloghiteles helyzetét kellene rendezni.
A megoldáskeresés mindkét fél érdeke, de csak az ügyfél együttműködésével van esély egyezségkötésre. Aki nem működik együtt a bankkal, azzal a hitelintézeteknek nem muszáj tovább egyezkedniük, elindulhat a keményebb behajtás, és ahogy a bankokat ismerjük biztosan el is fog. A felmondott szerződések esetében gyorsan a végrehajtók karmai közé kerülhetnek az adósok.
Az adós az ajánlás szerint nem minősül együttműködőnek, ha – élő szerződés esetén – legalább háromszor, felmondott szerződésnél legalább kétszer elutasította a bank kapcsolat felvételi kísérletét. Szintén megtagadja az együttműködést az is, aki elutasítja a releváns információk megadását, aki szándékosan valótlan tartalmú információt ad, aki bizonyíthatóan elutasítja a pénzügyi intézmény által ajánlott megoldási lehetőségeket, illetve aki a kapcsolatfelvételt követő 3 hónapon belül nem köt írásos egyezséget hitelezőjével vagy kötött ugyan ilyet, de nem teljesíti azt, de akkor is ez a helyzet, ha az adóstársak egyike sem működik együtt a pénzügyi intézménnyel.
Fontos elvárás a bankoktól, hogy világosan, egyértelműen fogalmazzanak a megkeresések során, s közérthetően fejtsék ki a megoldási javaslatokat az adósok felé. Kerülni kell a szakkifejezések használatát, vagy ha arra mégis szükség van, akkor megfelelő magyarázattal lássák el ezeket a részeket.
Amennyiben mód van rá, az eljárás végén legalább két megoldási javaslatot kell kidolgozni, melyek közül az egyik a tartozás ingatlan megtartása melletti rendezését teszi lehetővé. A pénzügyi intézményeknek a megoldási javaslatok előnyeit és hátrányait is fel kell tárniuk. Nem várja el ugyanakkor az MNB a bankoktól, hogy olyan megoldást ajánljanak fel, melyben a fedezet értékesítéséből várható megtérülésétől alacsonyabb kielégítéshez jutnának.
Ha nem lenne ilyen nagy a baj a már lassan nyolc éve húzódó ügyben, ha nem fulladt volna kudarcba eddig minden próbálkozás a devizahitelesek helyzetének megkönnyítésére, és ha nem ismernénk a bankok „segítő” hozzáállását az „ügyfelekhez” még azt is mondhatnánk, hogy nem is hangzik olyan rosszul ez a próbálkozás. A kérdés azonban, hogy mekkora valódi segítséget jelent ez a fajta mentőcsomag az őrületes mértékekben elrugaszkodó törlesztő részletekkel küzdő hiteladósoknak, amire majd az idő biztosan megadja a választ.
Amennyiben Ön érintett a témában és segítséget keres, írjon a valsagstabok@gmail.com címre vagy látogasson el awww.bankihitelkarosultak.hu oldalra és vegye fel a kapcsolatot olyan szakemberekkel, akik valódi segítséget nyújthatnak problémája megoldásában.